ENTER
  • SCIENTIFIC COMMUNICATION: how to write a paper and prepare oral presentations and posters for a scientific audience

    Scientific journals are a major means of disseminating new and important scientific findings and sharing clinical experiences with a larger audience. In universities and research institutes, publication is essential for career advancement. In addition, oral presentations and poster sessions also represent an important opportunity for dissemination.
    In this practical, hands-on course, we will address the basic principles of scientific writing, including types of articles such as original communications, reviews, brief reports; the organization of an article; methods for facilitating and streamlining the writing process; ways in which scientific writing differs from other forms of written communication; writing clear abstracts; selecting an appropriate journal; the submission and review process including writing cover letters and responding to reviewers’ comments; and suggestions for publishing in the English language literature. In addition, we will address the preparation and delivery of oral presentations to international scientific audiences and how to develop an attention-getting poster.
    The course will be held in English and will consist of a series of didactic sessions and practical exercises. Participants are welcome to bring articles they are currently working on and that they would be willing to share with others in the group, but the instructor will also provide descriptive and analytic data.

  • Programma dell’attività formativa

    Wednesday, 16th June 2021

    15.45  On-line registration
    16.00  Welcome and introduction to the course
    16.10  Scientific communication: an overview
    16.30  The basic structure of scientific communications: introduction, materials and  methods, results, and discussion
    16.50  The art of writing an abstract
    17.10  Break
    17.25  The art of giving an engaging and effective oral presentation
    17.45  The visual presentation of data and why a picture can be worth 1000 words
    18.15  Wrap-up and homework assignment—write an abstract
    18.30  Adjourn

    Thursday, 17th June 2021

    16.00  Participant presentation and discussion of homework
    16.30  Posters: when life gives you lemons, make lemonade
    16.50  Writing a scientific article: from A to Z
    17.20  Break
    17.35  Before you get started: who needs to be an author and to what journal will I be submitting my article?
    17.55  Putting pen to paper: where and how to begin writing
    18.15  Wrap up and homework assignment—making a poster
    18.30  Adjourn

    Friday, 18th June 2021

    16.00  Participant presentation and discussion of homework
    16.30  Writing clearly: the language of scientific writing
    16.45  What every Italian should know about writing for the English language literature
    17.00  Break
    17.15  Putting all the pieces in place: title and title page, bibliography, acknowledgement and the cover letter
    17.35  Ethics, plagiarism and conflict of interest
    17.50  The final steps: submitting the manuscript, responding to reviewers’ comments, what to do if your article is rejected and how to respond to letters to the editor
    18.10  Wrap-up
    18.30  CME test and closure

  • Obiettivo formativo nazionale

    Argomenti di carattere generale: sanità digitale, informatica di livello avanzato e lingua inglese scientifica. Normativa in materia sanitaria: i principi etici e civili del S.S.N. e normativa su materie oggetto delle singole professioni sanitarie, con acquisizione di nozioni di sistema

  • Istruzioni ECM

    Per completare l'attività di formazione e ottenere i relativi crediti ECM, occorre soddisfare tutte le seguenti condizioni:

    1. Appartenere ad una professione/disciplina corrispondente a quelle previste dall'accreditamento ECM;
    2. Partecipare al webinar live per tutta la durata prevista (NB guardare le registrazioni non è sufficiente);
    3. Compilare on-line la scheda di valutazione dell’evento che viene resa disponibile al termine del webinar live entro e non oltre la mezzanotte del 3° giorno successivo a quello in cui si è svolta l'attività formativa;
    4. Superare con successo il test di verifica dell’apprendimento entro e non oltre la mezzanotte del 3° giorno successivo a quello in cui si è svolta l'attività formativa. Il test consiste in un questionario a risposta multipla con una sola risposta corretta per ciascuna domanda. Sono consentiti un massimo di 5 tentativi ed è considerato superato con successo quando si risponde correttamente ad almeno il 75% delle domande.

    Al completamento del percorso sarà possibile scaricare l’attestato di partecipazione e, per gli aventi diritto, l'attestato con i crediti ECM.

    Nota Bene

    La piattaforma permette di compilare la scheda di valutazione dell'evento digitale e di svolgere il questionario di valutazione dell'apprendimento a tutti gli utenti con una presenza non inferiore al 75% della durata di ogni singola sessione costituente l'evento digitale. Questa stessa condizione deve essere soddisfatta per poter scaricare l'attestato di partecipazione.

    Per poter ottenere i relativi crediti ECM è necessaria, inoltre, una presenza non inferiore al 90% della durata complessiva dell'evento digitale.

    Esempio

    Nel caso di un evento digitale costituito da due webinar da 2 ore, per poter compilare la scheda di valutazione dell'evento digitale, svolgere il questionario di valutazione dell'apprendimento, e scaricare l'attestato di partecipazione è sufficiente che l'utente sia presente per almeno il 75% di ciascuna webinar, ovvero per almeno 1,5 ore di ciascun webinar.

    Questa condizione è necessaria, ma non sufficiente per poter conseguire i crediti ECM. Per poter conseguire i crediti ECM, oltre alle altre condizioni applicabili, l'utente deve essere presente per almeno il 90% delle 4 ore di durata complessiva dell'evento digitale, ovvero per almeno 3 ore e 36 minuti nell'arco delle due sessioni.